برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟ 2560 1707 Parisa Jafari

برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

آنچه از زبان اکثر افرادی که یوگا را به‌عنوان ورزش انتخاب کرده‌اند می‌شنوید این است که اگر برای  یک دوره ورزش یوگا را انتخاب کنی، احتمال آن وجود دارد که دیگر آن را ترک نکنی.

فواید جالب‌توجه یوگا مانند پایین‌آوردن فشار خون، آرام‌کردن ذهن، کاهش‌دادن استرس، کاهش‌دادن وزن، منظم‌کردن سوخت‌وساز بدن، افزایش انعطاف‌پذیری بدن، خواب بهتر، تقویت سیستم ایمنی و دستیابی به آرامش از مواردی است که طرفداران یوگا در اقصی نقاط ایران را به این نتیجه رسانده است که برای تجربه زندگی شادتر، سالم‌تر و همراه با رضایت، بهتر است هیچ‌ موقع دست رد به سینه ورزش یوگا نزنند.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید با ورزش یوگا آشنا شوید و این پرسش برایتان پیش آمده است که برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟، در این مقاله نکاتی را خواهید خواند که چگونه یوگا را شروع کنید تا شما هم از فواید بی‌نظیر یوگا بهره‌مند شوید.

 

آنچه در مقاله برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟، خواهید خواند:

  • چه شرایط و توانایی‌هایی برای شروع یوگا لازم دارم؟
  • مناسب‌ترین سبک یوگا را چگونه انتخاب کنم؟
  • کدام حرکات تمرینی یوگا را انتخاب کنم؟
  • چگونه حرکات تمرینی یوگا را با بدن خود سازگار کنم؟
  • چگونه لباس مناسب یوگا را انتخاب کنم؟
  • بهترین زمان انجام تمرینات یوگا چه زمانی است؟
  • چگونه یوگا را در برنامه روزانه خود جای دهم؟

 

چه شرایط و توانایی‌هایی برای شروع یوگا لازم دارم؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که واهمه دارید به دلیل نداشتن انعطاف‌پذیری نمی‌توانید ورزش یوگا را انجام دهید باید به شما بگوییم که این موضوع می‌تواند بهانه‌ای بیش نباشد. شما برای انجام ورزش یوگا نیازی به شرایط و الزامات ویژه‌ای ندارید و نمی‌توانید بگویید بهتر است اول انعطاف‌پذیری بدنی‌ام را افزایش دهم و بعد ورزش یوگا را شروع کنم.

یادتان باشد هر موقع بخواهید برای شروع‌کردن یوگا آماده‌اید و به اندازه کافی خوب هستید. یوگا سال‌هاست در اقصی نقاط ایران  اجرا می‌شود و به‌طور مستمر در حال پیشرفت است و ترکیبی از حرکات ساده تا حرکات سخت را در خود جای داده است و شما می‌توانید بر اساس وضعیت فعلی خود انتخاب کنید تا کجا می‌توانید این ورزش را ادامه دهید.

اینکه تصور کنید روزی به تسلط کامل در یوگا خواهید رسید، وجود ندارد. جنبه‌های مختلفی وجود دارد که به شما اطلاعاتی را درباره بدنتان و وضعیت خودتان می‌دهد تا بتوانید با تقویت آن بخش، آرامش و لذت را در کنار یکدیگر تجربه کنید. یادتان باشد در یوگا هیچ چیز نشان‌دهنده ضعف و ناتوانی شما نیست؛ یوگا را به این دلیل انجام می‌دهید که نسبت به وضعیت خود،  آگاه شوید. پس بهتر است سبک یوگای مناسب خود را پیدا کنید و  بیشتر از این یوگا را منتظر نگذارید.

 

 

مناسب‌ترین سبک یوگا را چگونه انتخاب کنم؟

سبک های مختلف یوگا وجود دارد که می‌توانید بر اساس هدف و شرایط خودتان آن را انتخاب کنید. برای مثال اگر فقط قرار است در طول هفته ریلکس شوید و به آرامش ذهنی برسید می‌توانید این موضوع را با مربی یوگای خود در میان بگذارید و از او بخواهید شما را در کلاسی قرار دهد که هدفتان، محقق شود.

اگر به دنبال این هستید که روی قدرت و تمرکز خود فعالیت کنید یا هدفتان افزایش انعطاف‌پذیری بدنی است، سبک های مختلف یوگا در اقصی نقاط ایران اجرا می‌شود که یک مربی کاربلد می‌تواند به شما کمک کند مناسب ترین سبک یوگا را انتخاب کنید.

پیش از شروع ورزش یوگا می‌توانید با استودیو یوگای پرستو تماس بگیرید و درباره انواع سبک های یوگا، سوالات خود را بپرسید.

 

کدام حرکات تمرینی یوگا را انتخاب کنم؟

تمامی حرکاتی که در یوگا انجام می‌دهید، دلیل و هدفی دارد و شما را به نتایجی مانند ریلکس‌شدن، انعطاف بیشتر، تقویت عضلات، افزایش قدرت، بهبود تعادل و ده‌ها نتیجه دیگر خواهد رساند.

برخی از حرکات به شما کمک می‌کند، مچ پا، ساق پا، ستون فقرات و در کل هسته مرکزی بدنتان قوی شود و برخی دیگر از حرکات یوگا به افزایش قدرت عضلات قفسه سینه، گردن و پشت کمک می‌کند.

زمانی که حرکات یوگا را انجام می‌دهید، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که مربیان برای شما تعیین می‌کنند و برای اینکه آسیبی متوجه شما نشود بایستی آن‌ها را رعایت کنید.

یوگا در اقصی نقاط ایران بر اساس حرکت‌های متنوعی تعریف شده است و شما بر اساس دوره‌ای که انتخاب می‌کنید و کلاس یوگایی که در آن ثبت‌نام می‌کنید، حرکات متفاوتی را انجام می‌دهید.

 

چگونه حرکات تمرینی یوگا را با بدن خود سازگار کنم؟

تنوع حرکات و تمرینات یوگا آنقدری هست که شما بتوانید بر اساس بدن خود آن را تنظیم کنید. قطعا مهارت‌پیدا‌کردن در تمام حرکات کار آسانی نیست و ممکن است شما بنابر وضعیت بدنی خود ابتدا سراغ حرکات آسان بروید و بعد از مدتی و با تشخیص مربی خودتان، با سطح دشوارتری از حرکات یوگا مواجه شوید.

بدن شما و آمادگی آن می‌تواند حرکت‌های بعدی‌تان را به شما پیشنهاد دهد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای ماهر شدن در اصول پایه، زمان کافی را بگذارید و به‌تدریج خودتان را برای مواجه‌شدن با حرکات دیگر یوگا آماده کنید.

اما پوشیدن لباس برای ورزش‌کردن یکی از بخش‌های جذاب هر ورزشی است. اینکه با پوشیدن آن لباس خود را به‌عنوان نماینده‌ای از آن ورزش معرفی می‌کنید حس خوبی به شما خواهد داد. برای همین در ادامه به شما خواهیم گفت چه لباسی برای انجام یوگا بپوشید.

 

 

چگونه لباس مناسب یوگا را انتخاب کنم؟

برای انجام تمرینات یوگا نیازی به پوشیدن لباس‌های گشاد یا خیلی تنگ ندارید بلکه بایستی لباسی بپوشید که بتوانید به درستی ورزش کنید. لباس مناسب یوگا به شما امکان راحتی و انعطاف‌پذیری را می‌دهد.

موضوع مهم در انتخاب لباس یوگا، سَبک یوگایی است که انتخاب می‌کنید اما ترجیحات شخصی شما هم اهمیت دارد زیرا قرار است در آن لباس احساس آسایش کنید.

راحتی، قابلیت تنفس و انعطاف‌پذیری سه ویژگی مهمی است که هنگام انتخاب لباس یوگا باید به آن توجه کنید.

بهترین زمان انجام تمرینات یوگا چه زمانی است؟

احوالات شما مهم‌ترین عامل برای تعیین بهترین زمان برای انجام یوگا است. آن چیزی که مهم و توصیه‌شده است، تداوم تمرین یوگا در ساعت مشخصی از روز و پایبندی به آن زمان است.

نمی‌توان حکم کلی داد که بهترین زمان انجام ورزش یوگا، صبح اول وقت یا بعد‌از‌ظهر است و وابسته به سبک زندگی افراد، این زمان می‌تواند متغیر باشد. البته انجام یوگا در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌تواند فوایدی داشته باشد.

برای مثال، یوگا در هنگام صبح به شما کمک می‌کند با هشیاری و ذهن باز روزتان را آغاز کنید و فعالیت‌های روزانه‌تان را با اثربخشی بالاتری انجام دهید.

اگر هنگام ظهر حرکات یوگا را انجام دهید، خستگی را از تن خود بیرون کرده‌اید و انرژی و روحیه‌ای که از صبح تا ظهر از دسته داده‌اید، دوباره پیدا می‌کنید.

اگر یوگا را در آخر شب انجام دهید، می‌توانید بدنتان را برای خواب آماده کنید و با ذهنی آسوده به خواب بروید. قطعا نوع حرکاتی که در صبح انجام می‌دهید با آنچه آخر شب انجام می‌دهید، متفاوت است اما هر کدام اثرات خاص خود را دارد.

برای انجام یوگا خودتان را محدود به زمان نکنید، بهترین زمان خودتان را شناسایی کنید و حرکات را شروع کنید.

 

چگونه یوگا را در برنامه روزانه خود جای دهم؟

پیش از اینکه پاسخ را بخوانید، نگاهی به این جمله بیندازید: تغییرات بزرگ در اثر قدم‌های کوچک اما مستمر ایجاد شده است.

اگر اضافه‌شدن یوگا را به زندگی خود تغییری بزرگ می‌دانید که قرار است شما را از منافع زیاد بهره‌مند کند بایستی قدم‌های کوچک اما مستمر برای آن بردارید. اگر هر روز بخشی از زمان روزتان را به یوگا اختصاص دهید، رفته‌رفته این عادت مثبت را در خودتان ایجاد می‌کنید و به مرور زمان، در بین تمام بخش‌های زندگی‌تان جایی برای یوگا باز می‌کنید.

زمانی‌که یوگا بخشی از لایف استایل یا همان سبک زندگی شما باشد، تمرکز بالا را تجربه خواهید کرد و الگوی مثبتی را در ذهن خود ایجاد می‌کنید که نه تنها به بخش‌های دیگر زندگی شما کمک می‌کند بلکه سلامت بدنی شما را تامین می‌کند.

جمع‌بندی

در دنیایی که سرعت زندگی آنقدر زیاد است که 24 ساعت برای خیلی افراد کم است، فعالیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند زندگی پر استرس و سریع را قابل تحمل، همراه با آرامش و لذت نسبی بیشتری تجربه کنیم. یکی از آن فعالیت‌ها که تحقیقات زیادی اثربخشی آن را بر بهبود بدنی و ذهنی تایید کرده‌اند، ورزش یوگا است. یوگا در اقصی نقاط ایران توسط متخصصان و روانشناسان توصیه می‌شود.

ورزش یوگا، سهم عمده‌ای را در تجربه یک زندگی با کیفیت دارد؛ زیرا نه تنها سلامت جسمانی را تامین می‌کند، بلکه قدرت و آرامش ذهن را بالا می‌برد و فرد را قادر به انجام کارهایی می‌کند که تا پیش از یوگا برای رفتن به سمت آن‌ها تردید داشته است.

در این نوشتار صحبت کردیم که برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؛ از انتخاب سبک یوگا تا بهترین زمان انجام یوگا و انتخاب لباس مناسب یوگا. مهم‌تر از آن درباره این موضوع صحبت کردیم که چگونه می‌توانیم یوگا را در برنامه روزمره خود جای دهیم.

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که نیاز دارید یوگا را به زندگی خود اضافه کنید، در استودیو یوگا پرستو می‌توانید اطلاعات کامل‌تری را به دست آورید.