یوگا، راهی برای افزایش تمرکز در دنیای پر مشغله

یوگا، راهی برای افزایش تمرکز در دنیای پر مشغله

یوگا، راهی برای افزایش تمرکز در دنیای پر مشغله 1500 1000 editor

 

یوگا، راهی برای افزایش تمرکز در دنیای پر مشغله

تا زمانی که تصمیم به انجام فعالیتی مهم نگرفته‌ایم، اهمیت تمرکز روشن نمی‌شود. مادامی که فراتر از اقدامات روزمره کاری نمی‌کنیم، نیاز مبرمی به تمرکز هم پیدا نخواهیم کرد. اما به محض اینکه مطالعه کتابی را آغاز کنیم، فقدان تمرکز خود را به ما نشان می‌دهد. در این مقاله شما را با اهمیت تمرکز در ارتقاء سطح کیفیت فعالیت‌های روزانه آشنا می‌کنیم و به یوگا برای افزایش تمرکز اشاره خواهیم داشت.

 

زندگی پرمشغله و کاهش تمرکز

کسی که بتواند فعالیتی را از ابتدای آغاز تا انتهای آن در پیش بگیرد، اصطلاحا فردی متمرکز قلمداد می‌شود. اگر تمام انرژی ذهن خود را در مدتی مشخص بر مسئله‌ای خاص معطوف نگه دارید، تمرکز خوبی دارید. به تجمع نیروهای ذهن در راستای پیش‌برد یک هدف، تمرکز گفته می‌شود.
به هر اندازه که شخصی تعداد مشغله‌های زندگی خود را پایین بیاورد، می‌تواند بر افزایش تمرکز خود وقت بگذارد. اما از آنجا که در زندگی مدرن امکان کم کردن دغدغه‌های متعدد وجود ندارد، برای این معضل فکر دیگری باید کرد. یکی از راه‌حل‌های مناسبی که در این زمینه معرفی می‌شود. ورزش یوگا است. یوگا برای افزایش تمرکز بسیار مفید است و انجام مستمر آن می‌تواند توانمندی ذهنی شما را افزایش دهد.

عوارض نداشتن تمرکز

نداشتن تمرکز تنها در انجام فعالیت‌های فکری اختلال ایجاد نمی‌کند؛ بلکه آنها که نمی‌توانند از نهایت قدرت فکر خود بهره‌مند شوند، در انجام ساده‌ترین کارهای روزمره پایین‌ترین عملکرد را خواهد داشت. فقدان تمرکز حتی کارهایی مانند آشپزی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
کارهای نیمه‌تمام و پرونده‌های بازی که در ذهن ما انباشته شده‌اند، همه نشان‌دهنده ضعف قدرت تمرکز ما هستند. یک فرد متمرکز در انجام دادن هر فعالیتی با ایده‌های جدید و خلاق روبه‌رو می‌شود. هر چقدر که ذهن ناآرامی داشته‌ باشید بهره‌وری پایین‌تری نیز خواهید داشت. عدم توفیق در انجام کارها سبب ضربه خوردن به عزت نفس شما می‌شود.
کسی که خود را ناتوان و بی‌دقت می‌یابد، بعد از مدتی خود را بی‌کفایت و ناتوان خواهد شناخت. احساس کافی نبودن، نیاز به تاییدطلبی را بالا می‌برد. وقتی فرد از درون حس آرامش نداشته باشد، با گرفتن تایید دیگران نیز نمی‌تواند به شادی و کامیابی لازم برسد. همین نکته سبب می‌شود دچار افسردگی شود. همینجاست که دوباره اهمیت یوگا برای افزایش تمرکز لمس می‌شود.

 

تاثیر یوگا بر توانایی ذهن

ذهن انسان به گونه‌ای خلق شده است که بی‌نهایت توانمند است. افرادی که به شکل بهینه‌ای از ذهن خود استفاده می‌کنند، احساس عمیق‌تری نسبت به لذت‌های محدود دارند. اما زمانی که به دلیل اشتغالات فکری از قدرت تمرکز ما کاسته می‌شود، آرامش کمتری خواهیم داشت. ورزش می‌تواند به طور کلی تاثیر مثبتی بر افزایش تمرکز داشته‌باشد. افرادی که به طور مستمر تحرک دارند، از مغز خود استفاده بیشتری می‌کنند. آنها می‌توانند در مواقع نیاز به سرعت از ابعاد مختلف قدرت فکری خود بهره‌مند شوند.
ورزش یوگا به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، تاثیر مضاعفی بر تمرکز می‌گذارد. در این رشته ورزشی حرکاتی که انجام می‌شود مستقیم بر ذهن اثر می‌گذارد و به شما کمک می‌کند بر عوامل حواس‌پرتی در زندگی خود غلبه کنید. به همین دلیل استفاده از یوگا برای تمرکز یکی از توصیه‌های مهم روانشناسان است.

 

ورزش یوگا چیست؟

اکثر رشته‌های ورزشی با هدف افزایش استقامت و قدرت بدنی ورزش‌کار طراحی شده‌اند. در اغلب این رشته‌ها حفظ تمرکز به فرد کمک می‌‌کند پیشرفت سریع‌تری داشته‌باشد. اما در رشته یوگا داستان متفاوتی جریان دارد. این ورزش آرمان مهمی داشته که اثری فراتر از سلامتی جسمانی بر انسان می‌گذارد.
مجموعه‌ای از تمرینات بدنی که با هدف کنترل تنفس، ایجاد آرامش، کنترل رژیم غذایی، و اصلاح تفکر انسان طراحی شده‌است یوگا را شکل می‌دهد. نام یوگا از زبان سانسکریت گرفته شده است و معنای «اتحاد» می‌دهد. همانطورکه از اسم این ورزش مشخص است، با انجام این ورزش بین بدن و ذهن و محیط هماهنگی بیشتری ایجاد می‌شود. با بهره‌مند شدن از یوگا برای افزایش تمرکز قدرت ذهن بالا می‌رود و توانایی انطباق با محیط در فرد بیشتر می‌گردد.

 

یوگا تراپی

افرادی که در مشاغل پر استرس مشغول هستند، بعد از مدتی دچار فرسایش روحی می‌شوند. از آنجا که در زندگی‌های مدرن مسئله‌های مختلفی پیش روی یک فرد قرار دارد، قدرت فکری پایین آمده و توان تصمیم‌گیری کاهش می‌یابد. اگر به شکل مداوم خود را در معرض چنین سبک زندگی قرار دهید، بعد از مدتی کوتاه احساس افسردگی و خستگی سراغ شما خواهد آمد.
وقتی سراغ ورزش یوگا برای افزایش تمرکز می‌رویم، تنها بعد از مدتی کوتاه نشاط و سرزندگی از دست رفته باز خواهد گشت. افرادی که نمی‌توانند خود را از گزند چنین مشاغلی دور نگه‌دارند، برای حفظ روحیه نیاز مبرمی به ورزش یوگا خواهند داشت. سالن‌های ورزشی یوگا بعد از مدتی تبدیل به اتاق تراپی برای شما خواهد شد. مربیان یوگا می‌توانند برای پرتوجویانی که با آسیب خاصی به آنها مراجعه می‌کنند، نرمش‌های مخصوصی را تجویز کنند:

1. تمرینات تنفس
وقتی به سراغ یوگا برای افزایش تمرکز می‌روید، اولین نکته‌ای که به شما آموزش داده می‌شود، شیوه تنفس صحیح است. مربیان یوگا بر این باور هستند که تنفس صحیح بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند. اهمیت شیوه تنفس و تاثیر آن بر میزان تمرکز نکته مهمی است. افکار مغشوش و درهم تمرکز شما را از بین می‌برد. برای غلبه بر هجوم قدرتمند این افکار بهترین چاره آن است که ابتدا تنفس عمیق و صحیح را تمرین نمایید.
تنفس، ساده‌ترین فعالیت روزمره ماست و بدون کوچک‌ترین آگاهی آن را انجام می‌دهیم. در حالی‌که از اهمیت شیوه صحیح آن کاملا غافل هستیم. اگر تنفس را بازبینی کنیم و با دقت بیشتری آن را انجام دهید، به خودآگاهی خواهید رسید. تنفس عمیق یکی از راه‌های افزایش تمرکز است. به موجب دقت در این فرایند به مرور در همه ابعاد زندگی دقت بیشتری خواهید داشت.

2. کنترل رژیم غذایی
از آنجا که ورزش یوگا مجموعه دستوراتی برای اصلاح تمام عادات غلط و ارتقاء سطح سلامتی بدن است، مربیان یوگا به پرتوجویان در زمینه شیوه تغذیه نیز توصیه‌هایی دارند. سبک زندگی غلط باعث می‌شود بدون هیچ دقت و نظارتی سرگرم غذاخوردن شویم و توجهی به میزان نیاز بدن خود نکنیم. وقتی کالری مصرفی از نیاز بدن بالاتر باشد، تعادل فیزیکی و روحی لازم برای آرامش روانی و حفظ تمرکز بهم می‌ریزد. به همین دلیل مربیان یوگا به پرتوجویان توصیه می‌کنند تنها در صورتی به سراغ خوردن غذا بروند که احساس گرسنگی واقعی دارند. با طمأنینه غذا بخورند و به هیچ وجه با مصرف زیاد کربوهیدرات معده خود را سنگین نکنند.

3. انجام تمرینات اصلاحی
بسیاری از عادات رفتاری ما به گونه‌ای است که سبب آسیب‌های جسمی می‌شود. وقتی به سراغ یوگا برای افزایش تمرکز می‌رویم، با اصلاح چنین عاداتی هم روبه‌رو می‌شویم. مربیان یوگا به شیوه انجام حرکات پرتوجویان دقت می‌کنند. نرمش‌هایی که در این کلاس‌ها انجام می‌شود، برای از بین بردن قوس کمر، قوز شانه، درد گردن و کشیدگی‌های بازو مفید است. اهمیت دادن به وضعیت جسمانی از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که چنین اشتباهاتی بر شیوه فکر کردن افراد هم اثر زیادی دارد. به هر اندازه که سلامت جسمانی بالاتری داشته باشیم، قدرت تمرکز و تعمق بالاتری پیدا خواهیم کرد.

 

تمرینات تعادلی در ورزش یوگا

یک دسته از نرمش‌هایی که در هنگام تمرین یوگا انجام می‌شود، تمرین‌های تعادلی است. این تمرین‌ها مهم‌ترین تاثیری که برای فرد دارند، افزایش توجه او هستند. از آنجا که ذهن ما در طول روز مدام با محرک‌های مختلف تحریک می‌شود، توان جمع‌آوری توجه خود را ندارد. به همین دلیل است که هنگام انجام تمرین‌های تعادلی ممکن است بارها به زمین بیفتد و از این روست که یوگا برای افزایش تمرکز ورزش مناسبی قلمداد می‌شود.
کششی که در این تمرین‌ها به عضلات وارد می‌شود، آنها را از خستگی و فشار رها می‌سازد. بر اساس گفته کارشناسان تربیت بدنی انجام فعالیت‌های سنگین سبب ایجاد فرسایش در عضلات می‌شود. کسانی که به شکل پی‌در پی ناچار هستند فعالیت‌های سنگین فیزیکی داشته ‎‌باشند، برای ترمیم بافت ماهیچه‌ای بدن خود باید سراغ چنین حرکاتی بروند. حرکات تعادلی بخش مهمی از ورزش یوگا برای افزایش تمرکز نیز هست؛ چرا که در هنگام انجام این تمرین‌ها پرتوجو ناچار است از تمام حواس‌پرتی‌ها دور شود و به نقطه‌ای معین دقت کند. حرکت جنگجو و حرکت درخت از جمله بهترین حرکات تعادلی در یوگا هستند.

 

انتخاب مدرسه یوگای پرست_ او، گامی مهم در آموزش یوگا

ورزش یوگا فعالیتی مفید برای ارتقاء سلامتی در همه ابعاد است. این ورزش به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان تبدیل شده است. تمریناتی که در این ورزش طراحی شده است، علاوه بر ابعاد جسمی باعث تقویت ذهن و تمرکز شما می‌شود. اگر تمرینات یوگا به درستی انجام شود و زیر نظر مربیان متخصص تعلیم ببینید، نتیجه مد نظر را به سرعت خواهید گرفت.
با توجه به مشغله‌ها و دغدغه‌های مختلفی که در طول زندگی گریبان‌گیر افراد می‌شود، فرسایش ذهنی امری کاملا طبیعی است. برای رهایی از مشکلات روانی مانند افسردگی و وسواس باید به دنبال راهی برای افزایش تمرکز بود. ورزش یوگا برای افزایش تمرکز، اعتمادبه نفس، ارتقاء سلامتی و رهایی از افکار منفی بهترین گزینه است.
در مدرسه یوگای پرست _ او تجربه‌ای منحصر به فرد از یوگا خواهید داشت. این مرکز متنوع‌ترین و کامل‌ترین سرفصل‌ها را در طی فعالیت‌های خود پوشش داده است. در این مدرسه پرتوجویان همواره نتایج درخشان و عالی گرفته‌اند. این مدرسه با سابقه طولانی که در عرصه تعلیم رشته‌های مختلف یوگا داشته‌است، به یکی از مراکز معتبر آموزش در سطح کشور بدل شده است. شما می‌توانید با ثبت‌نام در کلاس‌ها و دوره‌‌های مختلف از آموزش‌های ما بهره‌مند شوید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]