هر آنچه باید درباره ورزش یوگا بدانید

هر آنچه باید درباره ورزش یوگا بدانید

هر آنچه باید درباره ورزش یوگا بدانید 2560 1707 Parisa Jafari

هر آنچه باید درباره ورزش یوگا بدانید

 

پیش از آنکه پا روی تشک یوگا بگذارید بیایید تصمیم بگیرید آگاهانه با یوگا روبرو شوید. مربیان یوگا توصیه می‌کنند ابتدا ورزش یوگا را بشناسید سپس آن را شروع کنید.

این مقاله برای پاسخ‌دادن به سوالات شما درباره یوگا نوشته شده است. سوالاتی مانند یوگا چیست، فلسفه یوگا، تاریخچه یوگا و انواع یوگا، سوالات متداولی است که علاقه‌مندان یوگا به دنبال پاسخ آن هستند.

شاید نیاز باشد پیش از تعریف یوگا به تعریف ورزش بپردازیم تا بدانیم آیا یوگا، ورزش است؟ شما با خواندن این مقاله، اطلاعات کامل‌تری را درباره ورزش یوگا به دست خواهید آورد و اگر اکنون ورزش یوگا را انتخاب کرده‌اید، آگاهانه‌تر به آن ادامه می‌دهید و اگر قصد دارید آن را به زندگی خود اضافه کنید با اطلاعات کافی این کار را انجام خواهید داد.

بیایید یک نفس عمیق بکشید و به دنیای شگفت‌انگیز یوگا وارد شوید.

 

آنچه در مقاله هر آنچه باید درباره ورزش یوگا بدانید، خواهید خواند:

  • ورزش یوگا چیست؟
  • معنی یوگا
  • یوگی، یوگینی و یوگین به چه کسانی گفته می‌شود؟
  • تاریخچه یوگا
  • حقایق جالب درباره یوگا
  • فلسفه یوگا
  • انواع یوگا

 

ورزش یوگا چیست؟

اگر ورزش را بازی‌کردن، به‌دنبال سرگرمی بودن و راضی‌شدن معنا کنیم، یوگا به نوعی ورزش محسوب می‌شود. ورزش یوگا، فعالیت‌های بدنی سنگین ندارد و بر روی تکنیک‌های تنفس متمرکز است. این ورزش به‌عنوان ورزشی محبوب در سراسر دنیا شناخته می‌شود و قدمت زیادی دارد.

یوگا، دربردارنده مجموعه‌ای از تمرینات بدنی همراه با آرامش و تفکر مثبت است که با کنترل تنفس همراه است و هماهنگی بدن، ذهن و محیط را تسهیل می‌کند. معنی و فلسفه یوگا برای دوستداران یوگا جذاب است و در ادامه این مقاله درباره فلسفه یوگا و تاریخچه یوگا صحبت خواهیم کرد.

معنی یوگا

کلمه یوگا به معنای پیوستن و متحدشدن و برگرفته از کلمه سانسکریت” Yuj” است؛ اتحادی که بین ذهن، بدن و روح شخص وجود دارد. دفعه بعد که روی تشک یوگا قدم می‌گذارید معنای عمیق نهفته در آن را در نظر داشته باشید تا دلچسب‌بودن آن را بیشتر از قبل احساس کنید.

 

یوگی، یوگینی و یوگین به چه کسانی گفته می‌شود؟

یوگی به یک تمرین‌کننده مرد یوگا و یوگینی به یک تمرین‌کننده زن یوگا اشاره دارد. فراتر از ورزش یوگا، یوگی به یک مرد راهنمای معنوی و یوگینی به زنی که زندگی خود را وقف معرفت عرفانی و معنوی می‌کند گفته می‌شود.

فارغ از جنسیت تمرین‌کننده یوگا، واژه یوگین برای تمرین‌کننده یوگا چه آقا باشد و چه خانم، به‌کار می‌رود.

 

تاریخچه یوگا

تاریخچه هر ورزشی برای دوستداران آن ورزش اهمیت دارد و طرفداران یوگا هم از این قاعده مستثنی نیستند و تمایل دارند تاریخچه یوگا را بدانند. 5000 سال پیش، یوگا در هند آغاز شد و به‌عنوان راهی برای نزدیک‌شدن به روشنگری شناخته شد. بعدها محبوبیت زیادی پیدا کرد و به‌عنوان ورزش و راهی به سوی یافتن آرامش معروف شد.

ورزش یوگا آنقدر بین دوستدارانش اهمیت دارد و ورزشی با قدمتی دیرینه شناخته می‌شود که در جهان روزی به یوگا اختصاص داده شده است.

تمامی مطالب درباره تاریخچه یوگا بیانگر قدمت دیرینه این ورزش است و نوشته شده است که یوگا از زمان‌های قدیم توسط افراد انجام می‌شده است تا ارتباط بدن با ذهن و روح برقرار شود. بعدها با رواج یوگا در کشورهای غربی، این ورزش به‌عنوان راه و روشی برای تمدد اعصاب و حفظ سلامتی بدن شناخته شد.

در تاریخچه یوگا آمده است که تاریخ 21 ژوئن توسط نارندرا مودی؛ نخست وزیر هند به‌عنوان روز جهانی یوگا شناخته شد. او هنگام سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به روز جهانی یوگا اشاره کرد و بعدا با تصویب قطعنامه‌ای که در سراسر جهان به تصویب رسید، روز جهانی یوگا تعیین شد.

 

 حقایق جالب درباره یوگا

  • تشک یوگا در سال 1982 اختراع شد؛
  • بیش از 100 سبک و حالت یوگا وجود دارد؛
  • یوگا اولین هنری است که ذهن را تازه و بدن را آرام می‌کند.

 

فلسفه یوگا

فلسفه اصلی یوگا، خیلی پیچیده نیست. فلسفه یوگا آن است که ذهن، بدن و روح همه یکی هستند و جدا کردن آن‌ها به وضوح امکان‌پذیر نیست. نظریه سامخیا در مورد سه نوع ساتوا، راجاس و تاماس برای فلسفه یوگا پذیرفتنی است و بر این اصل استوار است که سه نوعی که گفته شد در هر موجود زنده‌ای وجود دارد. اشتیاق و فعالیت، مربوط به راجاس است، تاریکی، هرج‌ومرج و ویرانی مربوط به تاماس است و ساتوا، نشان‌دهنده مهربانی و هماهنگی است. این نظریه، پایه‌ای برای فلسفه ذهن یوگا است.

به‌طورکلی می‌توان فلسفه یوگا را در شش شاخه تقسیم‌بندی کرد. هر شاخه بیانگر تمرکز بر مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که در ادامه توضیح داده شده است:

  • شاخه هاتا یوگا:

    این شاخه که به شاخه فیزیکی و ذهنی معروف است به دنبال تقویت بدن و ذهن است.

  • شاخه راجا یوگا:

    این شاخه دربردارنده دنبال‌کردن دقیق یک سری از مراحل به‌طور منظم است که معروف به هشت اندام یوگا است.

  • شاخه کارما یوگا:

    مسیری که به ایجاد آینده‌‌ای به دور از خودخواهی و منفی‌گرایی منتهی می‌شود.

  • شاخه باکتی یوگا:

    مسیری مثبت برای راهبری احساسات و پرورش پذیرش و تحمل است و مسیر فداکاری را تسهیل می‌کند.

  • شاخه جنانا یوگا:

    رشد عقل و پرورش خرد از مسیر این شاخه می‌گذرد.

  • شاخه تانترا یوگا:

    گسترش‌یافتن هوشیاری و توسعه آگاهی در تجارب زندگی روزمره همان چیزی است که تانترا به ارمغان می‌آورد.

دانستن این شش شاخه اصلی یوگا به شما کمک می‌کند با آگاهی بیشتر در ورزش یوگا ظاهر شوید و بدانید شما فقط یک ورزش انجام نمی‌دهید بلکه پای فلسفه‌ای در میان است که هماهنگی وجودی شما را بالا و بالاتر ببرد و به شما کمک کند زندگی لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

 

چرا بهتر است فلسفه یوگا را بدانید؟

تفاوت بین اینکه صرفا به باشگاه بروید یا اینکه تمرین یوگا را به‌طور واقعی و عمیق انجام دهید در همین فلسفه یوگا نهفته است. فلسفه یوگا، زمینه شخصی را برای شما فراهم می‌کند تا بیشترین بهره را از تمرین‌های تنفسی، آگاهی از وضعیت بدن و تمرین‌های مراقبه ذهنی ببرید.

دانستن فلسفه یوگا به شما کمک می‌کند تمامی اندام‌ها و جریان وضعیت بدن شما در راه رسیدن به تسلط در زندگی و آن وحدتی باشد که در یوگا از آن صحبت می‌شود. دوره فلسفه یوگا برای علاقه‌مندانی برنامه‌ریزی شده است که تمایل دارند با اصول و اهداف یوگا بیشتر آشنا شوند.

 

انواع یوگا

آغاز سفر شما در یوگا به خصوص زمانی‌که تازه‌کار هستید ممکن است به راحتی ورزشی مانند دویدن نباشد. یوگا در انواع مختلفی انجام می‌شود که هر کدام تمرکز، شدت و سطح تجربه مشخصی دارد. برای اینکه سردرگم نشوید از مربی کمک بگیرید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید برای شما و اهدافتان کدام نوع یوگا، انتخابی درست است.

7 نوع محبوب یوگا وجود دارد که شما هنگام شرکت در کلاس‌ های یوگا با آن روبرو می‌شوید. این هفت نوع متداول یوگا عبارت‌اند از:

  • یوگا هاتا:

    این نوع یوگا به شما کمک می‌کند بدون اینکه بیش از اندازه تحرک داشته باشید، انعطاف لازم را پیدا کنید.

  • یوگا آشتانگا:

    این نوع یوگا به علاقه‌مندان نظم و ترتیب توصیه می‌شود؛ چون متشکل از مجموعه‌ای از چند حرکت است که پشت سر هم انجام می‌شود؛

  • یوگا وینیاسا:

    در این نوع یوگا به تعادل ذهن و بدن می‌رسید؛

  • یوگا آینگار:

    در این نوع یوگا به‌طور بلندمدت و بدون آسیب‌دیدگی می‌توانید تمرین کنید؛

  • یوگا رستوریتیو (احیاگر):

    این نوع یوگا فرصت استراحت عضلات را به شما خواهد داد؛

  • یوگا یین (ترمیمی):

    این نوع یوگا به شما کمک می‌کند بدون خم‌کردن عضلات و روی زمین، انعطاف‌پذیری‌تان را افزایش دهید؛

  • یوگا هات یا داغ:

    در این نوع یوگا، عضلات شما گرم‌تر می‌شود و احساس انعطاف‌پذیری به شما دست خواهد داد.

هر کدام از سبک های یوگا با هدف خاصی انجام می‌شود و احساسی خاص را در افراد ایجاد می‌کند. قطعا وقتی ورزش یوگا را انتخاب می‌کنید، دوست دارید بدانید درگیر چه فعالیتی هستید و قرار است چه احساسی را تجربه کنید و چه نتایجی عایدتان شود.

یک مربی خوب یوگا می‌تواند به شما کمک کند به مرور به تشخیص اینکه کدامیک از انواع یوگا یا کدام سبک یوگا می‌تواند کمک بیشتری به شما کند، بسیار نقش موثری داشته باشد. شاید از آن دسته افرادی هستید که نمی‌خواهید تا آخر با یک نوع از یوگا ادامه دهید و تمایل دارید فرصت تجربه کردن سایر سبک های یوگا را داشته باشید.

 

جمع‌بندی

یوگا مدیتیشن

چهار یوگینی در حال مدیتیشن

چه یوگی یا یوگینی مبتدی یا با تجربه باشید، دانستن حقایقی درباره یوگا، تاریخچه یوگا و فلسفه یوگا می‌تواند تمریناتی که در طول ورزش یوگا انجام می‌دهید را عمیق‌تر و الهام‌بخش‌تر کند و به شما کمک کند به اهدافتان دست پیدا کنید.

اگر تصمیم دارید تشک یوگای خود را پهن کنید و این ورزش را به صورت حرفه‌ای یا تفریحی شروع کنید، می‌توانید در کلاس‌های خصوصی یا جمعی شرکت کنید و از قسمت تماس با ما، اطلاعات بیشتری به دست آورید.