قدرت یوگا در آرامش ذهن و کاهش اضطراب

قدرت یوگا در آرامش ذهن و کاهش اضطراب

قدرت یوگا در آرامش ذهن و کاهش اضطراب 1060 706 editor

قدرت یوگا در آرامش ذهن و کاهش اضطراب

 

ورزش یوگا، مجموعه حرکات و تمرین‌هایی است که برای تنظیم تنفس، غلبه بر افکار منفی و از بین بردن خستگی جسمی طراحی شده است. این ورزش قدمتی پنج هزار ساله دارد و بر اساس شواهد تاریخی از کشور هند به سایر نقاط جهان رسیده است. در این مقاله تاثیر انجام منظم این ورزش بر از بین بردن اضطراب بیان شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایای یوگا برای کاهش اضطراب آشنا بشوید.

 

اضطراب و تفاوت آن با استرس

یکی از واکنش‌های ذهن در برابر موقعیت‌های جدید ایجاد استرس است. کسی که در شرایط تازه‌ای قرار می‌گیرد، نمی‌تواند به سرعت خود را با اتفاقات پیرامونش وفق بدهد. همین نکته مهم باعث ایجاد استرس می‌شود. چنین مواجهه‌ای برای ذهن ساده نیست. تلاش مغز برای مقابله با این برخورد، تبدیل به استرس می‌شود. پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که استرس یک واکنش طبیعی نسبت به امور ناآشنا در فضای پیرامون یک فرد است.

زمانی‌ که نتوانید استرس را مدیریت کنید و نشانه‌های آن معمولا با شما همراه باشد، هیجانی که تجربه می‌کنید اضطراب نام دارد. کسی که نمی‌تواند برای استرس‌های خود منشأ منطقی پیدا کند، یا به عبارت دیگر راهی برای مقابله با آن نمی‌یابد، دچار اضطراب می‌شود. چنین فردی حتی در موقعیت‌های آشنا باز اضطراب را تجربه می‌کند.

اضطراب نوعی هیجان غیرمترقبه است که همراه با ترس و دلهره می‌شود. کسی که مرتب با این هیجان دست و پنجه نرم می‌کند، دچار اختلال اضطراب شده است. یک فرد مضطرب معمولا ریشه‌ای دقیق برای این حالت خود نمی‌تواند پیدا کند. این اختلال عملکرد روزمره فرد را دچار مشکل می‌کند و مانع از آن می‌شود که او بتواند از تمام انرژی و توان خود استفاده کند. بهره‌مند شدن از ورزش یوگا برای کاهش اضطراب یکی از راهکارهای مهمی است که روانشناسان آن را توصیه می‌کنند.

 

یوگا و آرامش

داشتن تحرک و ورزش تاثیر مثبتی بر سلامت روح و روان می‌گذارد. اما ورزش یوگا به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر از بین بردن فرسایش جسمانی و خستگی‌های روزمره، تاثیری مستقیم بر فکر و روان فرد می‌گذارد. اغلب حرکات این ورزش عضلات و ماهیچه‌های مختلف بدن را تحت فشاری ملایم قرار می‌دهند. حرکات اصلاحی و کششی این ورزش اگر در کنار تنظیم شیوه تنفس و مراقبت از رژیم غذایی قرار بگیرد، باعث می‌شود یوگا برای کاهش اضطراب گزینه‌ای عالی باشد.

به هر اندازه که در انجام تمرین‌های این ورزش دقیق باشید و به توصیه‌های مربی توجه نمایید، ذهن شما پذیرش بهتری نسبت به تاثیر این حرکات خواهد داشت. حرکات تعادلی این ورزش، توجه پرتوجو را به نقطه‌ای خاص نگه می‌دارند. به مرور زمان با تکرار این ورزش‌ها ذهن در برابر عوامل حواس‌پرتی قدرتمند می‌شود. با تکرار منظم این حرکات، یوگا برای کاهش اضطراب به شما کمک خواهد کرد.

 

تاثیر اضطراب بر مغز

مغز کسی که به طور مداوم در شرایط دلهره و اضطراب قرار می‌گیرد، در ترشح هورمون‌ دچار مشکل می‌شود. برای اینکه بتوانید بر هیجانات خود مدیریت کافی را داشته ‌باشید، لازم است مغز عملکرد درستی داشته ‌باشد. چرا که اضطراب و افسردگی سبب می‌شود سروتونین و دوپامین به اندازه کافی در مغز ترشح نشوند.

عدم تعادل این هورمون‌ها در مغز انسان فقدان حس کامیابی و شادی را به همراه خواهد داشت. سروتونین یا هورمون شادی در حفظ تعادل عاطفی و ثبات وضعیت روحی تاثیر به سزایی دارد. وقتی بدن به طور مرتب هشدار شرایط سخت را می‌دهد و مغز آدرنالین ترشح می‌کند، هورمون شادی به میزان کمتری در مغز ترشح می‌شود. با ترشح هورمون دوپامین نیز حس کافی بودن ایجاد می‌شود. کسی که می‌تواند کارهای روزمره را با موفقیت به اتمام برساند، پاداش خود را از مغز دریافت خواهد کرد. انجام تمارین یوگا با جلوگیری از ترشح بیش از اندازه کورتیزول و آدرنالین، سایر هورمون‌های مفید را به تعادل می‌رساند. اینجاست که یوگا برای کاهش اضطراب نقش خود را نشان می‌دهد.

 

 

مکانیسم تاثیر یوگا

همان‌طور‌که بالاتر اشاره شد، ورزش یوگا مستقیما بر شیوه تنفس اثرگذار است. تنفس صحیح در واکنش بدن نسبت به عوامل استرس‌زا کمک‌کننده است. هورمون کورتیزول یکی از هورمون‌های مهمی است که مغز در مواجهه با موقعیت‌های بحرانی برای بالا بردن انرژی بدن ترشح می‌کند. این هورمون بدن را در حالت آماده باش قرار می‌دهد، تا انسان بتواند در برابر هر عامل ناشناخته‌ای مقابله کند. وجود این عنصر در بدن ضروری است. اما اگر بیش از اندازه ترشح شود، تعادل بدن را از بین می‌برد.

بر اساس تحقیقات دانشمندان، افرادی که به طور مرتب در بدن آن‌ها کورتیزول ترشح می‌شود، مغز کوچک‌تری نسبت به دیگران خواهند داشت. وجود کورتیزول در زمان خواب سبب عمیق‌ نشدن خواب و ناآرامی بعد از بیداری خواهد شد. یکی از کارهای مهمی که کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد، تنفس عمیق است. یوگا سلسله فعالیت‌هایی است که هم شما را به تحرک وا می‌دارد و در آن تمرکز مربی هم بر نحوه تنفس در حین تمرین‌ها توسط شما وجود دارد. به همین دلیل بهره‌بردن از یوگا برای کاهش اضطراب، انتخابی هوشمندانه است؛ چرا که ترکیب تنظیم تنفس و تحرک منظم، در حفظ تعادل هورمون‌های استرس موثر خواهند بود.

 

تمرین‌های مفید برای اضطراب

بعضی از تمرین‌های یوگا به طور خاص برای غلبه بر احساس اضطراب و استرس طراحی شده‌اند. در طول روز فشارهای فکری و آسیب‌های روحی باعث احساس خستگی و فرسایش می‌شوند. شما می‌توانید با انجام تمارین ساده یوگا برای کاهش اضطراب، انرژی ازدست‌رفته را بازیابید.

در ادامه با چند حرکت ورزشی که در کاهش اضطراب و تنظیم هورمون‌های مغز موثر هستند، شما را آشنا خواهیم کرد:

1. حالت بچه

یکی از تمرین‌های مفیدی که به پرتوجو در کاهش‌دادن خستگی گردن، شانه و بازوها کمک می‌کند این نرمش است. انجام این تمرین حواس پنج‌گانه را متوقف کرده و بدن شما را در حالت ایستا قرار می‌دهد. این تمرین را به مدت پنج دقیقه ادامه دهید و سعی کنید تمرکز خود را حفظ نمایید. آرام نفس بکشید و حتما هوا را در ریه‌های خود پر کنید.

 

2. حالت صاعقه

این تمرین حالتی مناسب برای مدیتیشن و مدیریت تنفس است. از آنجا در طی این حرکت عضلات شکم تحریک می‌شوند، می‌توان آن را تمرینی مناسب برای تقویت قدرت هضم معده دانست. اگر مشکل زانو ندارید این حرکت برای از بین بردن ناراحتی‌های روحی و فشار روانی بسیار مفید است. سعی کنید با حفظ تمرکز تا 15 دقیقه در این حالت بمانید. یکی از حرکات مناسب یوگا برای کاهش اضطراب همین تمرین است.

 

3. حالت درخت

یکی از عواملی که سبب ایجاد اضطراب می‌شود، کم شدن توجه انسان نسبت به عوامل بیرونی است. حرکات تعادلی که بخش مهمی از ورزش یوگا را تشکیل می‌دهند، در افزایش تمرکز و توجه انسان بسیار موثر هستند. از آنجا که در مدت انجام این تمرین باید تمام دقت خود را برای حفظ تعادل به کار گیرید، عضلات مغز شما تقویت خواهد شد. به این صورت می‌توان این حرکت یوگا را برای کاهش اضطراب، تمرینی مفید و مناسب دانست.

 

4. حالت پاها روی دیوار

حرکت دیگری که می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد و در ثبات هیجانی اثر مثبتی بگذارد، این تمرین است. در طی این حرکت فشار ملایمی به کمرتان وارد می‌شود تا هر نوع کمردرد و خستگی را از بدنتان زایل نماید. از سوی دیگر شیوه قرار گرفتن بدن به شکلی است که آرامش روانی دوباره به ذهن شما باز خواهد گشت. با انجام این تمرین یوگا برای کاهش اضطراب، به هیجانات بی‌ثبات خود فائق آیید.

 

5. حالت مرده

این حرکت یکی از محبوب‌ترین حرکات یوگا به حساب می‌آید. ظاهر ساده این حرکت فواید فوق‌العاده آن را نشان نمی‌دهد. اما در این حرکت شما می‌توانید آرامش فوق‌العاده‌ای را تجربه نمایید. بعد از یک سری تمرینات یوگا که آن‌ها را با دقت و تمرکز انجام داده‌اید، انجام حرکت مرده، در رها کردن شما از هر نوع استرس و اضطرابی تاثیر خوبی دارد. در طی این حرکت باید کاملا بی‌حرکت دراز کشیده و جز تنفس خود به نکته دیگری فکر نکنید. در ابتدای کار حفظ تمرکز سخت به نظر می‌رسد. چرا که ذهن انسان برای خلاقیت و درهم پیچیدن افکار گوناگون خلق شده است. اما تلاش کنید هربار که فکرتان به جای دوری می‌رود، خود را به واقعیت اکنون بازگردانید. این تمرین یوگا برای کاهش اضطراب و پریشانی، تمرینی بسیار عالی و مناسب است.

 

6. حالت سگ

برای از بین بردن خستگی شانه‌ها و گرفتگی کمر، این حرکت انتخابی درست است. در این حالت انرژی‌های منفی و اضطراب و استرس کاسته می‌شود و عضلات در حالت آرامش قرار می‌گیرند. این نرمش می‌تواند به سادگی انجام گیرد. شما می‌توانید در میانه کار و اواسط فعالیت‌های روزانه با انجام دادن آن فرسایش حاصل از فعالیت‌های سنگین را از خود دور کنید.

 

آموزش یوگا در مدرسه پرست _ او

ورزش یوگا به دلیل مزایایی که برای سلامتی انسان دارد، به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیا تبدیل شده است. این ورزش از یک سو در از‌بین‌بردن خستگی و فرسایش جسمی اثر مثبتی دارد و از سوی دیگر برای از‌بین‌بردن تاثیرات منفی استرس‌ها و فشارهای روانی بسیار مفید است.

آموزش اصولی یوگا زیر نظر مربیان خبره در ارتقاء سلامت شما اثر چشمگیری دارد. به هراندازه که تمرینات منظم داشته ‌باشید و کلاس‌ها را به شکل مرتب شرکت کنید، در زمانی کوتاه تفاوت زیادی در وضعیت روحی خود خواهید دید. با ثبت‌نام در کلاس‌های یوگای مدرسه پرست _ او متنوع‌ترین دوره‌های یوگا را تجربه کنید.